Cum vor ajunge noile carduri de sănătate la 2.000.000 de asigurați? Noua măsură luată de CNAS

DE Vlad Alexandru | Actualizat: 08.05.2024 - 14:00
Cum vor ajunge noile carduri de sănătate la 2.000.000 de asigurați - Foto: Actual de Cluj (rol ilustrativ)

2.000.000 de români vor putea primi cardurile de sănătate în următorii 4 ani. Casa națională de Asigurări de Sănătate CNAS a organizat licitație pentru distribuirea acestor documente. Deja acordul cadru a fost semnat.

SHARE

Asigurații la CNAS nu vor mai merge la medicul de familie pentru a primi cardurile de sănătate. Acestea le vor fi aduse acasă de poștași și le vor fi înmânate în baza actului de identitate.

2.000.000 de asigurați vor primi aceste documente, prin Poșta Română, în următorii 4 ani. 

De asemenea, conform ministrului Digitalizării, aceste documente vor putea fi accesate direct de pe telefon, la fel ca un card bancar. 

Cum vor ajunge noile carduri de sănătate la 2.000.000 de asigurați? Noua măsură luată de CNAS

Încă nu se știe exact când urmează să înceapă livrările cardurilor de sănătate. Momentan a fost semnat un acord între Casa Națională de Sănătate și Poșta Română. 10 milioane de lei fără TVA este valoarea acestuia, de la un estimat de 12 milioane de lei. 

Urmează ca fiecare Casă de Sănătate să semneze contracte subsecvente cu oficiile poștale la nivel local. 

Românii vor trebui să prezinte un document de identitate la primirea cardului. Dacă nu sunt găsiți la domiciliu, documentul va fi returnat Casei de Sănătate.  

”Achiziţia serviciilor ce constau în primirea, sortarea și livrarea trimiterilor către destinatari persoane fizice din România, pe baza confirmărilor de primire. 

Citește și: Modificări de ultimă oră ale cardului de sănătate. Ce trebuie să știe persoanele asigurate

Trimiterile personalizate şi împlicuite vor trebui înmânate personal asiguraților la domiciliul acestora, în baza actului de identitate şi a semnării de confirmare de primire. 

În situația în care destinatarii sunt în evidenţa altui expeditor decât cel tipărit pe trimitere, operatorii vor asigura livrarea trimiterii la sediul noului expeditor după confirmarea acestuia în scris de către Autoritatea Contractantă.

Pe durata derulării acordului - cadru, operatorii vor asigura, după caz, returul trimiterilor de la sediul expeditorului la locație. În cazul în care corespondenţa nu a putut fi predată destinatarului, aceasta va fi returnată expeditorului fără costuri suplimentare.

Procedura de achiziție pentru contractarea serviciilor poștale în vederea distribuirii cardului național de sănătate se derulează de CNAS, desemnată ca unitate de achiziții centralizată pentru achiziția acestor servicii, în numele şi pentru casele de asigurări de sănătate

 județene şi a municipiului București, urmând ca operatorul de servicii poștale desemnat câştigător să încheie contracte subsecvente cu casele de asigurări de sănătate, cu excepția CASAOPSNAJ, potrivit legii”, se arată în anunțul de pe e-licitatție.ro

Poșat Română urmează să livreze 2.000.000 de carduri în 4 ani. Însă nu se știe exact când va începe livrarea acestora și nici nu există un număr fix/anual. 

Citește și: Cât mai sunt valabile cardurile de sănătate? Ce se întâmplă cu cele care au depășit data expirării?

Cine sunt românii care vor primi carduri prin poștă?

Cardurile de sănătate se emit pentru persoanele împlinesc vârsta de 18 ani și/sau cele care dobândesc calitatea de asigurat. Dar vor fi trimise și duplicate în cazurl celor pierdute, conform unor surse din cadrul CNAS.

Cardurile se emit din oficiu, prin extrageri periodice din registrul național de evidență al asiguraților.

Odată activat, cardul de sănătate va fi prezentat ori de câte ori asiguratul accesează servicii medicale sau farmaceutice la furnizorii aflați în contract cu casa de asigurări de sănătate, cu excepția unor cazuri reglementate de lege. Furnizorul va introduce cardul în cititor, iarasiguratul va tasta codul PIN

Dacă asiguratul tastează greșit codul PIN de cinci ori consecutiv, cardul se blochează. Furnizorul va  contacta helpdesk: 0800- 800-950 [email protected]

Cum se obţine un nou card de sănătate? 

Asigurații careau primit carduri de sănătate cu date personale eronate sau au pierdut/distrus acest document, pot solicita eliberarea unui nou card la casa de asigurări de sănătate în evidența căreia se află, în baza următoarelor documente: cerere tip,  copie a actului de identitate, dovada plății contravalorii cardului duplicat.

Citește și: Câți bani trebuie să plătești dacă ai pierdut cardul de sănătate? Fără el nu poți merge la medic

Documentele necesare pot fi transmise către casa de asigurări de sănătate și electronic.

 În cazul solicitării unui duplicat al cardului de sănătate, până la primirea acestuia, asiguratul va beneficia de servicii în sistemul asigurărilor sociale de sănătate în baza unei adeverințe de înlocuire a cardului, care are valabilitate 2 luni și se poate reînnoi.

Pentru asigurații care refuză primirea cardului de sănătate, în baza unei cereri în care expun motivele refuzului, casa deasigurări de sănătate eliberează periodic, la solicitarea asiguratului, adeverința de înlocuirea cardului, cu valabilitate de 3 luni.

Asigurații pentru care încă nu a fost emis cardul pot beneficia de servicii medicale fără prezentarea cardului/adeverinței de asigurat eliberată de casa deasigurări.

Perioada de valabilitate a cardului de sănătate se prelungește automat. 

Primele carduri de sănătate au fost distribuite în 2014.

Acesta ar fi trebuit să aibă o valabilitate de 5 ani, dar aceasta a fost prelungită la 7 ani ulterior. O  Hotărâre de Guvern (HG) a stabilit acest lucru, potrivit HG nr. 458 din 28 iunie 2018, termenul de valabilitate al cardurilor naționale de sănătate emise până la data de 31 iulie 2018 a fost prelungit de la 5 la 7 ani.

Ministerul Sănătății a a anunțat anul trecut că au semnat un acord cadru cu  Compania Națională "Imprimeria Națională" - S.A., pentru a fi reluată tipărirea cardului de asigurări sociale de sănătate pentru cei care au împlinit 18 ani sau au dobândit calitatea de asigurat după ce au fost distribuite cardurile inițial. 

Cardurile de sănătate, pe telefon

La fel ca în cazul cardurilor bancare sau cele la diverse magazine, și cel de sănătate ar putea fi accesat direct de pe telefon, conform unei declarații a ministrului Digitalizării, Bogdan Ivan, care a precizat că sistemul cardului național de sănătate urmează să fie refăcut, deoarece este învechit tehnic.

„Sistemul cardului de sănătate urmează să fie refăcut cap coadă. Va fi inclusiv într-un wallet în format electronic.

Sistemul a fost făcut cu o tehnologie foarte veche, în urmă cu 16 ani.

Nu ai cum să ți se dubleze numărul de beneficiari, să ai noi tehnologii, cu ceva ce nu s-a updatat tehnic în ultimii 16 ani”, a spus ministrul.

„Ceea ce e important este că o 100 de milioane de lei au fost salvați din PNRR, datorită muncii celor de la CNAS. Împreună cu ei și cu echipa noastră am găsit o soluție tehnică pentru a salva acest proiect, acum este în procedură de achiziție publică și urmează să fie refăcut cap-coadă.

Va fi atât în format fizic, cât și într-un wallet (portofel electronic, n.r.), la fel ca un card bancar”, a mai explicat el. „Va fi trasabil totul, adică nu se va putea să-ți fie prescrisă aspirină de 10 ori într-o zi și să fie și decontată. Va fi totul trasabil și transparent, ca să se știe ce se întâmplă cu banii statului român, plătiți de oameni prin taxe și impozite”, a mai spus Ivan la Digi24.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te