România, pregătită de 14 ani să intre în Schengen. Ce beneficii și riscuri vom avea de la 31 martie?

DE Vlad Alexandru | Actualizat: 29.03.2024 - 14:50
România, pregătită de 14 ani să intre în Schengen. Foto: Freepik.com - rol ilustrativ
România, pregătită de 14 ani să intre în Schengen. Foto: Freepik.com - rol ilustrativ

România a laut măsuri de reorganizarea frontierelor încă din 2010. Iar acum, la 14 ani de atunci, intrăm în Schengen cu frontierele aeriene și maritime. Sunt o serie de beneficii pentru țara noastră legate de deschiderea acestor frontiere dar sunt și riscuri.

SHARE

Ministrul de Interne, Cătălin Predoiu, a explicat că România este pregătită să intre în Schengen nu numai cu frontierele aeriene și maritime. Încă din 2010 au fost luate măsuri prentru reorganizarea forțelor la frontieră. 

Din 31 martie, o persoană care călătorește cu avionul, spre exemplu, de la București la Roma sau orice stat şi oraş european, membru al Spaţiului Schengen, nu va mai face obiectul verificărilor la frontieră, în aeroporturile de plecare şi de sosire.

Însă această aderare nu va fi lipsită de riscuri. România este pregătită și în acest caz.

România, pregătită de 14 ani să intre în Schengen. Ce beneficii și riscuri vom avea de la 31 martie?

Pe 31 martie, România este în spațiul Schengen cu frontierele maritime și aeriene. Ministrul de Interne, Cătălin Predoiu, a explicat într-o emisiune la radio că această aderare este un rezultat foarte bun, chiar dacă nu maximal, și cred că trebuie salutat și marcat ca atare.

Cătălin Predoiu a mai spus că România este pregătită demult să adere la Schengen.

”În primul rând, exercitarea dreptului la libera circulație în Spațiul Schengen. Deocamdată, la frontierele aeriene și maritime, fără a mai fi controlați odată cu trecerea acestor frontiere. Sigur că dreptul la liberă călătorie este exercitat și în cadrul frontierei terestre, dar numai pe bază de controale.

Aș vrea, însă, să spun că până a ajunge în acel punct, s-au făcut eforturi considerabile vreme de mai bine de 12 ani. România este, de fapt pregătită pentru aderarea la Spațiul Schengen încă din anul 2010, pentru că, încă de atunci a luat măsuri de reorganizarea a forţelor la frontiera de stat, de combatere a migrației ilegale, de cooperare polițienească internațională, de implementare a legislației europene, de punerea la punct a unor sisteme de informații Schengen, a unui sistem de informații numit EURODAC pentru verificarea tranzitului de migranți.

Citește și: Cum „forțează” România aderarea în Schengen? Suntem gata să renunțăm la controale. Ce zice Austria?

Au fost investite sute de milioane de euro în aceste proiecte, în sisteme care sunt perfect operabile și funcționale. De asemenea, au fost efectuate opt vizite de evaluare în acești 12 ani, pentru a se verifica îndeplinirea criteriilor Schengen și toate aceste vizite  au fost încheiate cu succes, confirmând faptul că  îndeplinim criteriile tehnice de aderare.

Pe baza acestui efort din anii trecuţi, dar în mod special anul trecut, Ministerul Afacerilor Interne a făcut eforturi considerabile pentru a construi o relație de încredere, nu numai cu Ministerul de Interne austriac, ci și cu toate celelalte ministere de Interne din statele membre ale Uniunii Europene, cu Comisia Europeană, cu comisarul european pentru Afaceri Interne, cu alți parteneri ai României.

Am făcut eforturi diplomatice și la nivelul Consiliului JAI și în relațiile cu Comisia Europeană și cu celelalte state membre și alţi parteneri ai României, pentru a ne impune aceste interese și aceste realizări în teren, pe baza combaterii migrației ilegale și în urma unei protecții a fontierei de stat de nivel maxim.

Pot, de asemenea, să evidențiez faptul că exportăm deja expertiză în combaterea migrației ilegale și în domeniul situației privind azilul. Am contribuit la rândul nostru cu soluții în Consiliul JAI, în COREPER, în grupuri tehnice, pe construirea cadrului legislativ privind migrația și azilul. Pactul privind migrația și azilul a fost rezultatul și acordul semnificativ al României, ceea ce a demonstrat nu numai capacitatea tehnică din teren, ci și o expertiză în ce privește legislația și decizia politică și administrativă de a combate eficient migrația și de a reglementa azilul la standarde europene.

Ei bine, tot acest efort a fost încununat  pe 30 decembrie 2023, printr-o decizie a Consiliului JAI, care a extins acquis-ul comunitar Schengen la frontierele aeriene și maritime. A fost un rezultat foarte bun, chiar dacă nu maximal, și cred că trebuie salutat și marcat ca atare”, a spus Cătălin Predoiu la Radio România Actualități.

Citește și: Karner spulberă visul României de aderare la Schengen: „Cred că e greşit să speculăm următorul pas”

Ne pregătim în continuare

Ministrul a mai spus că vor contiua demersurile pentru aderarea completă și că poziția de acum când România este deja membru Schengen ne aduce un avantaj.

”Nu am oprit aceste demersuri. Diferența majoră față de anul trecut este că acum am devenit membri ai Spațiului Schengen și abordăm acest dosar mai departe din poziția de stat membru Schengen cu o altă influență, cu, dacă vreți, cu o altă poziție în rândul statelor membre europene.

Şi, așa cum aţi spus și dvs., noi continuăm. Ne concentrăm pe prevenirea și contracararea fluxurilor de migrație ilegală, a mișcărilor de migrație așa-zis secundare și a infracționalității transfrontaliere.

Am făcut nenumărate discuții, concrete, aplicate cu colegii miniștri din Austria, dar și din alte state membre ale UE, pentru a organiza echipe și a ne coordona eforturile, astfel încât nivelul de încredere să crească și rezultatele din teren să ne permită continuarea acestui demers până la extinderea acquis-ului și la frontierele terestre.

Citește și: Adio, Schengen! Austria arată cu degetul România. „Cetățenii români, mai periculoși decât migranții”

Noi am demarat încă din ianuarie măsurile de implementare pentru prima etapă, dar și pregătirea pentru etapa a doua.

Avem în continuare contacte permanente cu Comisia Europeană, cu statele vecine. Am stabilit cu Comisia Europeană continuarea, stabilizarea unor proiecte pilot, cu Serbia, spre exemplu, dar nu numai, ci şi cu toţi ceilalţi vecini. Luăm exemplu Serbia pentru că aici a fost un test. Inițial, exista o vulnerabilitate privind migrația ilegală pe frontiera noastră cu Serbia. Pot să spun că, în momentul acesta, practic, migraţia ilegală pe această frontieră a coborât la zero.

Avem în vedere activități în domeniul managementului frontierei și îmbunătățirea transferurilor pe baza Acordurilor Dublin. România, de altfel, are o poziţie fruntaşă pe partea ce privește eficienţa în aplicarea Acordurilor Dublin și ne propunem să menținem aceste standarde, fără îndoială. Noi construim în continuare parteneriate”, a mai spus ministrul.

Ce riscuri și beneficii are aderarea parțială a României în Schengen

Cătălin Predoiu a vorbit și despre beneficiile dar și despre riscurile acestei aderări

”Ideea de bază a Spaţiului Schengen o reprezintă garantarea dreptului la trecerea liberă a frontierei interne. Concret, în ceea ce privește frontierele aeriene și maritime, începând cu 31 martie anul acesta, persoanele care călătoresc către sau dinspre statele membre Schengen nu vor mai trebui să treacă prin controlul de frontieră.

Citește și: Cum vor circula românii în Spațiul Schengen, din 31 martie. Condiții de călătorie pentru copii

O persoană care călătorește cu avionul, spre exemplu, de la București la Roma sau orice stat şi oraş european, membru al Spaţiului Schengen, nu va mai face obiectul verificărilor la frontieră, în aeroporturile de plecare şi de sosire. Rămân în aeroport controale de securitate care sunt obligatorii în orice țară, iar apoi pasagerii vor merge direct către poarta de îmbarcare, fără a se mai opri la ghişeele Poliției de Frontieră pentru verificarea documentelor.

Pe de altă parte, este important să adaug și să subliniez faptul că personalul Ministerului Afacerilor Interne, Poliţia de Frontieră, va fi prezent permanent în incinta aeroporturilor și porturilor, și vor efectua acțiuni polițienești punctuale și aleatorii, inopinate, pentru a verifica situația legală a persoanelor, ori de câte ori există indicii, aparenţe, suspiciuni sau informații despre posibile fapte ilegale”, a precizat ministrul.

Cu toate acestea, Poliția de Frontieră își va menține vigilența și ori de câte ori sunt informații sunt informații sau indicii, suspiciuni că există posibilitatea trecerii frauduloase a frontierei, vor fi efectuate aceste controale, aleatoriu pe baza acestor informații, pe baza acestor suspiciuni, strict acolo unde este cazul, acolo unde avem astfel de indicii și informații.

Citește și: EXCLUSIV Ce motive are Austria să nu ne lase în Schengen? Cât de sigure sunt frontierele României?

”Nu e vorba de un control sistemic, este vorba de un control care se face pentru împiedicarea trecerii frauduloase a frontierei şi este în conformitate şi în concordanţă cu Codurile Schengen, cu regulile privind acquis-ul comunitar Schengen. Şi în alte state se fac astfel de controale”, a mai spus Predoiu.

Despre integrarea completă în spațiul Schengen ministrul a spus ministrul a spus că nu s-a vorbit despre fizarea unui moment pentru că acest lucru nu depinde doar de autoritățile române. 

”Conform tratatelor, este o decizie politică ce se ia în consens, deci este vorba de toate statele membre care vor exercita un drept de de vot. Asta presupune un efort de construcție permanent, un efort de construcție organizat, canale pe care le-am construit, relații de încredere pe care le menținem, le construim permanent și pe care le vom extinde, așa cum am făcut-o anul trecut.

Şi fără îndoială că ne dorim cât mai rapid acest moment. Există semne pozitive. Doresc să susţin, ca și anul trecut, o abordare concentrată pe rezultat, concentrată pe muncă, optimistă, dar echilibrată în același timp, pentru că nu doresc să creez așteptări.

Ce pot să spun este că în acest moment atât pe partea operativă, de protecție a frontierei și combatere a migraţiei ilegale, în cooperare cu alte poliții naționale, inclusiv Austria, în combaterea infracționalității transfrontaliere şi, pe de altă parte, pe tărâm diplomatic, noi avem un contact și lucrăm permanent. Săptămânal avem contacte, operaţiuni, schimburi de informaţii. Mă văd foarte des cu ministrul austriac, cu alţi miniştri…”, a completat Predoiu.

De unde sunt primele avioane care aterizează la Otopeni în Spațiul Schengen

Duminică, România va fi în Schengen cu aeroporturile și frontierele maritime. Începând de duminică, 31 martie, începând cu ora 00 00 România este în spațiul de liberă circulație Schengen cu cele 17 aeroporturi și cele 4 porturi maritime din județul Constanța (Constanța, Constanța Sud -Agigea, Midia și Mangalia).

Potrivit Companiei Naționale Aeroporturi,  primele zboruri din spațiul Schengen care vor ateriza pe aeroportul Henri Coandă vor fi cele care vin de la Paris, Viena, Hamburg, Roma, Zurich, Munchen, Amsterdam, Geneva. Conform programului, acestea vor sosi în intervalul orar 00.05 - 01.00 LT. 

Bogdan Despescu, secretar de stat în MAI , a explicat zilele trecute, că ”în anul 2023 pe aeroporturile din Romania au fost înregistrate peste 160.000 de curse, dintre care aproximativ 66% au fost zboruri către/dinspre zona Schengen”. 

Dintre cele aproximativ 110.000 de curse către/dinspre zona Schengen: 55,5% au fost înregistrate pe Aeroportul Otopeni, 14,6% pe Aeroportul Cluj Napoca, 7,9% pe Aeroportul Iași și 7,8% pe Aeroportul Timișoara.

Aproximativ 23 de milioane de pasageri au tranzitat aeroporturile internaționale din România în anul 2023, cei mai mulți fiind înregistrați pe Aeroportul Internațional Henri Coandă din București (13.727.345 de pasageri), urmat de Aeroportul Internațional Avram Iancu din Cluj-Napoca (aproximativ 3 milioane de pasageri) și Aeroportul Internațional Iași (peste 2 milioane de pasageri).

În cursul anului 2023 aproximativ 300.000 de minori au efectuat curse de pe aeroporturile din România. Față de peste 2.500 minori s-a luat măsura nepermiterii ieșirii din România, a spus Despescu.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te